به دنبال اورهال انجین یک دستگاه مولد برق کاترپیلار 3512 شماره 2 با ظرفیت تولید برق 1424 کیلووات در دکل حفاری البرز سکوی فروزان که نیاز به تعویض قطعه و تعمیرات اساسی داشت تیم تعمیرات مکانیک، برق با همتی والا، دست به کار شدند و پس از حدود یک سال کار بیوقفه که بالای 7 هزار نفر ساعت تخمین زده شده با تعمیرات اساسی و تعویض قطعات فرسوده، انجین را مجدداً نصب و وارد سرویس کردند.به گزارش روابط عمومی منطقه خارگ، کار جمعآوری قطعاتی که از گذشته در انبار بود و سفارش خرید و تامین قطعاتی که مورد نیاز بود تا جدا کردن انجین از ژنراتور و تعمیرات اساسی و نصب، یک سال طول کشید اما آغاز کار تعمیرات اساسی تا پایان حدود 4 ماه بهطول انجامید.در بازدیدی که مهندس عباس رجبخانی رئیس منطقه خارگ از این دستگاه داشت در جمع همکاران سکوی فروزان و تیم تعمیرات حضور یافت و ضمن تقدیر از فداکاری آنان گفت: من از زحمات تیم تعمیرات بهویژه آقای حمید تشکر میکنم، این یک کار فوق العادهای بود که در شرکت نفت فلات قاره برای نخستین بار انجام شد.وی افزود: ژنراتوری که ما امروز شاهد راهاندازی و در سرویس بودن آن هستیم از زمانی که راهبری دکل البرز را از خارجیها تحویل گرفتیم مدت اورهال آن گذشته بود و آنها هم قادر به تعمیر اساسی آن نبودند. در جابجایی نیروهای ایرانی به جای خارجیها و جایگزینی آنها آقای حمید این پتانسیل را داشت و اعلام آمادگی کرد که میتواند با کار تیمی سکو این کار فوقالعاده را انجام دهد. بنابراین با توجه به قطعات موجود در سکو و تامین قطعاتی که مورد نیاز بود کار تعمیرات اساسی را آغاز کردند و از تصمیم تا تحویل حدود یک سال طول کشید و ما امروز شاهد در سرویس قرار گرفتن این ژنراتور هستیم.مهندس رجبخانی در ادامه گفت: چند نکته حائز اهمیت است که باید عرض کنم با توجه به اینکه ژنراتور در طبقه تحتانی دکل داخل موتورخانه تعبیه شده بود جابجایی آن توسط کرین جرثقیل از یک سو مستلزم ایجاد دریچه خروجی دستگاه بود که تاسیسات دیگر را از بین میبرد و هزینه شرکت را افزایش میداد و از سوی دیگر هیچ تضمینی وجود نداشت تا بتوانیم در کوتاهمدت دستگاه را با برونسپاری راهاندازی کنیم. دوم اینکه این ژنراتور از نوع ژنراتورهایی بود که در شناورها و تانکرهای نفتکش بهکار میرود و از نوع خاص است و ما تجربه تعمیر آن را نداشتیم. امروز ما در دکل البرز با به خدمت گرفتن دانش همکارانمان در تعمیر اساسی ژنراتور به یک پایداری مطمئنی رسیدهایم و همکاران ما آمادگی دارند تا از این تجربیات استفاده کنند و ژنراتورهای دیگر را هم تعمیر اساسی نمایند. لازم میدانم در پایان یک بار دیگر از آقای حمید و سایر همکاران در انجام این پروژه بسیار مهم تشکر نمایم.
شکستن تحریم و جهش تولید در سکوی فروزانمهندس یداله همتی رئیس سکوی فروزان نیز ضمن تشکر از همکاریهای همهجانبه ریاست منطقه در تشویق و ترغیب تیم عملکننده تعمیرات اساسی ژنراتور گفت: مهندسان جوان و علاقمند با همه وجود در رفع کمبودها و نواقص فنی با همت و همدلی خود در راستای شکستن تحریم و جهش تولید در سکوی فروزان دست به کار شدند و توانستند با استفاده از تواناییهای بالقوه خود انجین دستگاه را تعمیر و راهاندازی نمایند.وی ادامه داد: در شرایطی که شرکتهای داخلی از جمله شرکت تایدواتر رقمهایی نجومی را برای راهاندازی دستگاه پیشنهاد داده بودند و شرکت نیز قادر به پرداخت چنین مبالغی نبود، کارگروهی از همکاران ما در تعمیرات مکانیک و برق تشکیل شد و ضمن شناسایی و حمل قطعاتی که در انبار موجود بود و سفارش خرید قطعاتی که کمبود داشتیم از شرکتهای داخلی، کار آغاز شد و در مدت 4 ماه انجین را مجدداً نصب و راهاندازی کردند.
تامین برق پایدار سکوی فروزاندر ادامه مهندس محمدعلی بامنیری رئیس تعمیرات سکوی فروزان با تقدیر از همکاران واحد تعمیرات مکانیک و برق گفت: انجین دستگاه مطابق استاندارد باید پس از 35 هزار ساعت به اورهال برود ولی این دستگاه 70 هزار ساعت کار کرده و بدون وقفه در سرویس بود و اگر اقدامات اورهالی انجام نمیشد بیشک تامین برق دکل با مشکل مواجه میشد. کاری که در فروزان انجام شد شاید اگر برونسپاری صورت میگرفت تا یک سال به طول میانجامید و کیفیتی که مورد انتظار بود محقق نمیشد ضمن اینکه رقمهای چندین میلیارد ریالی برای تعمیرات انجین دستگاه پیشنهاد داده بودند.وی افزود: همکاران تعمیرات با استفاده از دستگاه عیبیاب ابتدا نواقص فنی دستگاه را شناسایی کردند و پس از تامین قطعات مورد نیاز از انبار و خریداری قطعاتی که نیاز بود از طریق منطقه، کار را آغاز کردند و در مدت 12 ماه توانستند دستگاه را وارد سرویس نمایند.
پیچیدگی بسیار زیاد پانل کنترل انجینمهندس یاسر ثریا جانشین رئیس تعمیرات نیز گفت: پانل کنترل انجین دستگاه دارای سیستم بسیار پیچیدهای است و در هر داکت دهها رشته سیم وجود دارد که باید با دقت بسیار بالا هرکدام را در مسیر خودش هدایت نمود و همه این کارها نیازمند مهارت، ابزار و امکانات خاص خود است، اما کارگروه سکوی فروزان بدون داشتن چنین امکاناتی با استفاده از دقت و مهارت بسیار بالای خود توانستند این دستگاه را در زمان مناسبی راهاندازی نمایند و چنانچه این کار انجام نمیشد یقیناً درگیر شاتدان میشدیم و عدم اسکان نفرات اولین تبعات آن بود.وی در ادامه گفت: برای اینکه حق همکارانم را اداء کرده باشم لازم میدانم اسامی این کار گروه را که به شکل پیوسته در هردو شیفت کاری بیوقفه کار را ادامه دادند نام ببرم. آقایان: سعید حمید فرمانده عملیات، کمالالدین مظفری، داریوش افراسیابی، ابوذر صمدی اهرمی، مهدی آبیار دشتبلا، محسن درویشنژاد، محمد غلامی و صادق کمالی، اعضای این کار گروهی بودند و بخشی از کارهای مرتبط نیز با همکاری همکاران ما در ابزار دقیق انجام شد که از همه آنها قدردانی میکنم.
ضمایم خبر : ضمایم خبر :
نام و نام خانوادگی *
متن نظر *
ارسال نظر
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بعد از مسجد بلال صدا و سیما، نرسیده به تقاطع بزرگراه شهید مدرس (پارکوی)، خیابان تورج، خیابان خاکزاد، شماره 12