به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، نبود سیستم COHR (Cargo Offloading Hose Reel) در پایانههای شناور نفتی اعم از FPSO یا FSU منجر به شناور شدن همیشگی رشته هوز منعطف صادراتی بر روی سطح آب میشود. با توجه به نحوه استقرار پایانه شناور فرآورشی کوروش به وسیله زنجیرهای مهاری به بستر دریا، جریانهای تند آب و تلاطم شدید دریا بهویژه در موقعیت جغرافیایی لایه نفتی پارس جنوبى، برخورد هوزهای صادراتی به این زنجیرها، همواره فرسایش و آسیبهای جدی برای رشته هوز صادراتی را به همراه داشت. اهمیت این موضوع و وابستگی مستقیم عملیات صادرات به این تجهیز ارزشمند از دغدغههای مهم راهبری از این میدان بود تا جایی که حفاظت از هوزها و برنامهریزی برای رفع این مشکل از تاکیدات مهم بازدید بهمنماه سال 98 علیرضا سلمانزاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از این پایانه شناور فرآورشی بود.
به همین منظور و در راستای بهرهمندی حداکثری از منابع و امکانات موجود در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران در اسفندماه سال گذشته با همکارى جزیره سیرى کار انتقال هوزهاى 30 اینچ مستعمل از جزیره سیرى به جزیره کیش انجام شد و عملیات ساخت غلاف محافظ زنجیرهاى مهارى Half Chain Support Buoy در دستور کار منطقه عملیاتى کیش قرار گرفت و ساخت و نصب آن روى زنجیرها با موفقیت به پایان رسید.
در این عملیات علاوه بر ساخت کلمپسهاى ویژه نگهدارنده هوز در جزیره لاوان از چهار رشته هوز 30 اینچ مستعمل هر کدام به طول تقریبى 11 متر برای ساخت غلاف محافظ استفاده شد و پس از تست و نصب روى زنجیرها، غلافها به FPSO منتقل شده و با مساعدت منطقه عملیاتى لاوان عملیات نصب آنها توسط گروه تعمیرات زیر آب این منطقه انجام شد.
بدین ترتیب علاوه بر محافظت رشته هوز صادراتی، از خرید Half Chain Support Buoy و خروج ارز به ارزش 500 هزار یورو جلوگیرى شد.
گزارش تصویری
ضمایم خبر : ضمایم خبر :
نام و نام خانوادگی *
متن نظر *
ارسال نظر
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بعد از مسجد بلال صدا و سیما، نرسیده به تقاطع بزرگراه شهید مدرس (پارکوی)، خیابان تورج، خیابان خاکزاد، شماره 12