به گزارش روابط عمومی شکت نفت فلات قاره ایران، محمد رنجبر رییس سکو در این زمینه گفت: عملیات پیچیده و با اهمیت سبک سازی سكوی بهرهبرداری قدیم بهرگانسر در یک فرایند مدون، مطالعه شده و بر اساس برنامههای از پیش تعیین شده، منطبق بر استانداردهای بالای ایمنی شركت نفت فلات قاره ایران در كمترین زمان ممكن بدون هیچگونه حادثهای با انجام 4500 نفر ساعت كار در دو شیفت كاری به پایان رسید. این عملیات با تلاش بیوقفه، نظارت مستمر و حمایتهای بیدریغ مدیران و مسئولان منطقه بهرگان، همچنین مشاركت همكاران واحد بهرهبرداری، واحدهای زیرمجموعه تعمیرات سكوی بهرگانسر و تعمیرات خشكی و در سایه پشتیبانی و مراقبت واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سالروز آزادسازی خرمشهر به انجام رسید.
آقای رنجبر گفت: با توجه به ماهیت مخاطرهآمیز این عملیات و بیسابقه بودن برچیدن درجای كارخانه تاسیسات بهرهبرداری نفت در تاسیسات فراساحلی در حالی كه نیمی از تاسیسات مدنظر در مدار تولید قرار دارد، این عملیات برای نخستین بار توسط نیروی انسانی، امكانات و همت ایرانی به ثمر نشست تا همكاران ما در سكوی بهرگانسر بتوانند سهم كوچكی از دِین خود به كشور عزیزمان را ادا نمایند.
وی در ادامه به چندین مورد مهم این عملیات اشاره کرد و گفت: شناسایی و جداسازی همه نقاط مرزی میان تجهیزات و خطوط لوله در حال بهرهبرداری از تجهیزات و خطوط لوله قابل برچیدن سكوی بهرهبرداری قدیم شامل اسپیدگذاری بیش از20 سرلوله و فلنجهای 2 تا 18 اینچ، همچنین تخلیه، شستشو و پاکسازی همه ادوات و مسیرهای تولید نفت اعم از سه واحد تفكیک كننده، دو واحد برج شیرینسازی نفتخام، ایستگاه تلمبهخانه، سرشاخههای ورودی نفت به كارخانه، مسیرهای خروجی نفت و گاز كارخانه، اسكرابرهای گاز و واحد سوخترسانی توربینها، كلیه خطوط لوله و شیرآلات مربوطه انجام شد.
به گفته وی، انجام محاسبات و تهیه برنامه اجرایی 0 تا 100 پروژه از جمله محاسبات وزنی، تدوین برنامه جابجایی بارهای سنگین و قطعات و ادوات دور از دسترس با توجه به وضعیت قرارگیری تجهیزات در نقاط مختلف سكو، صدور پروانه كارهای مجزای سرد و گرم مطابق با دستورالعمل شركت نفت فلات قاره بر پایه اسناد ارزیابی ریسک و برنامه جابجایی بارهای حجیم و سنگین و جداسازی، بارگیری و انتقال تجهیزات به بارج ماكان 5 و شناورهای پشتیبان و تداركاتی منطقه بهرگان از اقدامات انجام شده در این عملیات سخت و پیچیده بوده است.
گفتنی است، سکوی بهرگانسر نخستین و قدیمیترین سکوی خلیج فارس است که در سال 1341 ساخته شد و نخستین چاه نیز در همین میدان در سال 1338حفاری شده است. این سکوی نفتی که در فاصله 56 کیلومتری غرب ساحل بهرگان قرار دارد، شامل یك سکوی تولید، 7 سکوی اقماری و 9 حلقه چاه بود كه در سال 1352 در میدان نفتی بهرگانسر ساخته شد و پس از پایان جنگ تحمیلی عملیات بازسازی و توسعه آن صورت پذیرفت. در سال 1387 با راهاندازی سكوی جدید بهرگانسر، سكوی قدیمی از مدار تولید خارج و در سال 1395 عملیات ایمنسازی و تخلیه ظروف فرایندی انجام شد، همچنین در سال 1398 نیز تجهیزات فرایندی موجود در سكوی قدیم برچیده و جمعآوری شد.
گزارش تصویری
ضمایم خبر : ضمایم خبر :
نام و نام خانوادگی *
متن نظر *
ارسال نظر
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بعد از مسجد بلال صدا و سیما، نرسیده به تقاطع بزرگراه شهید مدرس (پارکوی)، خیابان تورج، خیابان خاکزاد، شماره 12