مهندس آرمین بهرامی معاون واحد نوسازی و تعمیرات توربین در این زمینه گفت: در مدلهای موجود توربین هیسپانوئیزا (طراحی دهه 70 میلادی) مدار سوخت گاز شامل شیر اصلی و شیرهای برقی نصب شده روی گاورنر سوخت است که این مجموعه وظیفه کنترل میزان سوخت ورودی به اتاق های احتراق توربین را به عهده دارند.
وی افزود: مهمترین شیر در این سیستم، SHUT OFF WALVE است که در صورتی که این شیر در وضعیت نامناسب از جهت باز و بسته بودن قرار گیرد، عملکرد توربین مختل شده و در بدترین حالت ممکن باعث نشت حجم زیادی گاز به درون محفظه احتراق (پیش از عمل جرقهزنی) شده و به دنبال آن انفجار در بخشهای داخلی توربین صورت میگیرد که متاسفانه 2 مورد حاد در سالهای گذشته اتفاق افتاده و باعث از کار افتادن و شکست قطعات داخلی شده است.
وی گفت: خوشبختانه با مطالعه و بررسی توربینهای نسل جدید و نصب سنسور در مجموعه گاورنر، این اشکال برطرف شده است. در این راستا همکاران واحد نوسازی و تعمیرات توربین به فکر ارتقاء توربینهای موجود افتاده و پس از بررسی و مشورتهای لازم اقدامات زیر را در زمینه طراحی سختافزاری و نرمافزاری یک سیستم هشداردهنده و بازدارنده سیستم سوخت برنامهریزی و اجرا کردند:
1-سیستم مجاورتی (PROXY) برای مشخص شدن وضعیت دقیق شیر از جهت باز و بسته بودن و وضعیت خطا انتخاب شد.
2-به منظور دریافت سیگنال با توجه به مشخصات سیستم کنترل موجود بررسی مورد نیاز انجام شد.
3-سیستم نشاندهنده وضعیت خطا یا سلامت شیر طراحی و اجرا شد.
4-مدار کنترل منطقی به منظور اضافه نمودن به سیستم موجود در جهت بازدارندگی از خطا طراحی و اجرا گردید.
گفتنی است، سیستمهای کنترل توربینهای نسل جدید از نوع PLC است ولی سیستم کنترل موجود در توربینهای هیسپانوئیزا شامل کارتهای الکتریکی نسل قدیم و دارای محدودیتها و پیچیدگیهایی برای اضافه نمودن المانهای جدید است.
بنابراین از این پس بهرهبرداری از توربینهای هیسپانوئیزا با قابلیت اطمینان و ایمنی بیشتر برای نیروگاه و کارکنان خواهد بود. بیتردید تحریمهای ظالمانه موجب شکوفایی و خلاقیت همکاران دلسوز شده و اثرات آن باعث حفظ، توسعه و ارتقاء تجهیزات و تاسیسات موجود شده است.
ضمایم خبر : ضمایم خبر :
نام و نام خانوادگی *
متن نظر *
ارسال نظر
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بعد از مسجد بلال صدا و سیما، نرسیده به تقاطع بزرگراه شهید مدرس (پارکوی)، خیابان تورج، خیابان خاکزاد، شماره 12